Het belang van employer branding voor een sterk werkgeversmerk

In de huidige arbeidsmarkt is het werven van nieuwe kandidaten een uitdaging voor veel organisaties. Het is dan ook erg belangrijk om als werkgever te investeren in employer branding, oftewel uw werkgeversmerk. Door middel van een sterk werkgeversmerk en goede content wordt het als organisatie makkelijker om de juiste kandidaten aan te trekken en te behouden. Het gaat hierbij niet alleen om hoe de buitenwereld naar uw organisatie kijkt, maar ook om hoe werknemers het bedrijf zien. Het zelf in handen nemen van het imago van uw bedrijf is essentieel in het creëren van een aantrekkelijke en betrokken werkomgeving. 

Wat is employer branding? 

Employer branding is het proces waarbij een organisatie een aantrekkelijk imago opbouwt als werkgever, zowel intern als extern. Het omschrijft hoe een werkgever wordt gezien door huidige werknemers, potentiële werknemers of het bredere publiek. Het doel is om nieuwe werknemers aan te trekken en huidige werknemers te behouden, door middel van authenticiteit en vertrouwen. 

Waarom is het belangrijk?  

Werkzoekenden hebben enorm veel opties en verwachten niet alleen een goed salaris, maar ook een fijne werkomgeving en voordelen die passen bij hun behoeften. Dit legt druk op organisaties om zich te onderscheiden van de concurrentie en potentiële werknemers aan te trekken. 

  • Aantrekken van talent 

Met een sterk werkgeversmerk profileert u zich als een aantrekkelijke werkgever. Werkzoekenden zijn vaak op zoek naar organisaties die passen bij hun waarden, cultuur en carrièredoelen. Daarnaast willen kandidaten weten wat uw organisatie te bieden heeft en waarom ze voor u moeten kiezen. Een sterk werkgeversimago, waarin de bedrijfscultuur wordt laten zien, kan het overtuigen bij u te solliciteren.

  • Behoud van talent

Employer branding gaat niet alleen over het aantrekken van werknemers, maar ook om het behouden ervan. Wanneer werknemers trots zijn om voor uw organisatie te werken, zijn ze meer geneigd om te blijven en bij te dragen aan uw succes. Dit betekent dat er niet vaak vacatures open hoeven te staan.  

  • Kostenbesparing

Het aantrekken van kandidaten via uw werkgeversmerk kan uw wervingskosten verlagen. Als uw organisatie bekendstaat als een leuke plek om te werken, zullen kandidaten eerder uit eigen beweging solliciteren. Daarnaast zullen bestaande werknemers minder snel geneigd zijn om uw organisatie te verlaten. Beide besparen geld en tijd.

  • Bouwen van een talentenpool

Door positieve employer branding op te bouwen, kunt u een talentenpool creëren van geïnteresseerde kandidaten die op zoek zijn naar toekomstige mogelijkheden. Dit kan waardevol zijn wanneer u snel nieuwe posities moet invullen.

Hoe bouwt u een sterk werkgeversmerk op? 

  • Cultuur en waarden

Het begint met het begrijpen en communiceren van uw organisatiecultuur en waarden. Wat maakt uw organisatie uniek en waar gelooft u in? Trek deze waarden consistent door in het bedrijf. Zo is dit voor iedereen zichtbaar. 

  • Authenticiteit

Laat zien hoe het er in uw organisatie écht aan toegaat. Dit kan bijvoorbeeld door middel van het gebruik van foto’s van uw werknemers en het introduceren van medewerkers. Hierdoor krijgt het bredere publiek meer inzicht in uw organisatie. Blijf daarnaast eerlijk over wat de organisatie te bieden heeft.

  • Competetieve voordelen

Laat zien wat de aantrekkelijke voordelen zijn van werken bij uw bedrijf, zoals secundaire arbeidsvoorwaarden, salaris, werktijden etc. Hierdoor kunt u wellicht het verschil maken waardoor kandidaten enthousiast worden over uw organisatie.

  • Communiceer consistent

Zorg ervoor dat employer branding overal terug komt. De boodschap mag terug komen op zowel uw website, social media als wervingsmateriaal. Maak een template en specifieke stijl binnen de branding van uw bedrijf.

  • Meet en verbeter

Vraag feedback aan werknemers en luister naar hen. Hierdoor kunt u uw employer branding-inspanningen meten en verbeteren.

Kortom, een sterk werkgeversmerk kan helpen bij het creëren van een positief imago van uw organisatie en het werven van nieuwe kandidaten. Het is belangrijk om te blijven investeren in uw werkgeversmerk en te laten zien waarom uw organisatie de juiste keuze is voor potentiële werknemers.


7 tips voor een wervende vacaturetekst

Een doeltreffende vacaturetekst schrijven? Pas dan deze 7 tips toe!

Een vacaturetekst schrijven is vaak lastiger dan gedacht. Toch is het de eerste stap om nieuw en geschikt personeel te vinden. Om de vacaturetekst zo efficiënt mogelijk te maken, kunt u een aantal tips toepassen. Met deze 7 uitgangspunten schrijft u een goede en wervende tekst voor een openstaande vacature.
Lees hier meer over de opbouw van vacatureteksten >>

10 tips voor hogere respons op uw vacatures

Wilt u de optimale respons uit uw vacatureplaatsingen halen? Om u daarmee te helpen, hebben wij een uitgebreid artikel geschreven met tips en tricks hoe dit kunt bereiken. 

In deze blog ontdekt u tien waardevolle tips om uw vacatures te optimaliseren en de juiste talenten aan te trekken. Van het gebruik van relevante trefwoorden tot het verbeteren van de leesbaarheid en het stimuleren van een moeiteloos sollicitatieproces.
Ontdek hier meer over de respons optimalisatie voor uw vacatures >>
© Jobsonline 1999 - 2025 | Powered by Jobit.nl B.V. | All Rights Reserved