De impact van de bedrijfscultuur op het succes van Netflix

 

Begin tegen iemand over Netflix en hij of zij weet gelijk waar je het over hebt. Met meer dan 60 miljoen abonnees wereldwijd is Netflix de grootste online streaming videodienst. Maar hoe is dit grote succes tot stand gekomen?

Hier zal hun bijzondere bedrijfscultuur zeker een rol in hebben gespeeld. Het is ook niet zomaar dat na het uitlekken van de 124 pagina’s lange Powerpointpresentatie over de bedrijfscultuur van Netflix veel bedrijven deze strategie zijn gaan toepassen.

Netflix and Chill?

Beperkte vakantiedagen, goedkeuring van uitgaven en beoordelingsgesprekken. Allemaal dingen die de meeste mensen in loondienst bekend in de oren zullen klinken, op de medewerkers van Netflix na dan. Vrijheid en verantwoordelijkheid, dat krijg je als je bent aangenomen bij Netflix. Zo mogen werknemers zelf weten hoe lang ze werken, wanneer ze vrij nemen en voor hoelang dat is.

Er zijn weinig regels en vrijwel geen controle. Dit alles klinkt natuurlijk behoorlijk relaxed, maar er staat wel wat tegenover, alleen het beste is goed genoeg en alleen als je voldoende werkt kun je goed presteren. Er is veel ruimte voor inbreng, het zijn dan ook vooral de medewerkers die de beslissingen nemen.
Leer als recruiter en HR manager van de bedrijfscultuur van Netflix: “If you trust and empower people and give them a chance to rise to the higher expectations, the vast majority of people are able to do it,”  -Sam Stern
Tussen medewerkers duldt Netflix geen concurrentie. Het is voor hen noodzakelijk dat medewerkers iets van elkaar kunnen leren. Respect is belangrijk, het maakt niet uit hoe goed je bent in je werk, als je niet vriendelijk bent pas je er niet tussen. Je zou de strategie kunnen vergelijken met die van een sportteam, een goede samenwerking met als doel beter te zijn dan de tegenstander.

Beter zijn dan de tegenstander, daar doet Netflix dan ook alles aan. Je wordt alleen aangenomen als je beter bent dan de werknemers van de concurrent. Zo moeten Netflix medewerkers bijvoorbeeld altijd handelen in belang van het bedrijf. Ook zorgt Netflix dat hun salaris altijd hoger ligt dan dat bij de concurrent. Bij het bepalen van het salaris neemt Netflix meerdere punten mee:

  • Wat betaalt de concurrent? 
  • Hoeveel kost het om vervanging aan te nemen?
  • Wat moet het bedrijf betalen om de werknemer te behouden? 

Belonen werkt beter dan straffen

Er zijn dus meerdere dingen die Netflix tot een succesvol bedrijf maken. Ze investeren in het aannemen van goede werknemers en zorgen dat de best presterende worden beloond en de slechtste weg gaan.

Als je jouw werknemers omringt met andere gemotiveerde werknemers zorgt dat er onderling voor dat ze hetzelfde doel voor ogen hebben. De vrijheid die Netflix haar werknemers geeft biedt ze de kans om het beste uit zichzelf te halen. Veel bedrijven investeren in hun slechte werknemers, Netflix neemt deze bij voorbaat al niet aan of ontslaat ze als dit per ongeluk toch gebeurd is. Dit gaat dan gepaard met een tegemoetkomende ontslagvergoeding, met als doel rechtszaken zo veel mogelijk te vermijden.

Dat deze werkwijze bij Netflix goed uitpakt betekent echter niet dat dit voor ieder bedrijf geldt. Werknemers zijn bij Netflix minder zeker van hun baan omdat alleen het beste goed genoeg is.

 

© Jobsonline 1999 - 2018 | Powered by MediaTrend B.V. | KVK 37099063 | All Rights Reserved

Jobsonline.nl plaatst cookies om een optimale gebruikservaring te kunnen bieden. Meer informatie