Sollicitatiebrief schrijven? Tips voor het schrijven van een goede sollicitatiebrief

 

Je hebt jouw droombaan gevonden op Jobsonline en je gaat nu solliciteren. Om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek moet je een goed CV maken en een passende sollicitatiebrief schijven. Een succesvolle sollicitatiebrief schrijven is een stuk makkelijker met deze tips voor het schrijven van een goede sollicitatiebrief.

Succesvol solliciteren en starten bij jouw droombaan begint altijd met een goed CV en een goede sollicitatiebrief. De beste kans om uitgenodigd te worden voor een sollicitatiegesprek maak je als beide goed aansluiten bij de vacature waarop je wilt solliciteren. Ook moet jouw sollicitatiebrief afgestemd zijn op jouw CV want met de sollicitatiebrief maak je duidelijk waarom juist jij geschikt bent voor de baan. Jouw CV beschrijft jouw opleidingen, vaardigheden, talenten en werkervaring en in de sollicitatiebrief match je deze met de vacature wat maakt dat jij geschikt bent voor de job.


Een sollicitatiebrief schrijven doe je zo

Voordat je begint met de sollicitatiebrief heb je het bedrijf goed onderzocht en de vacature goed doorgenomen. Alles wat de potentiële werkgever vraagt heb jij in huis en jouw CV heb je gepersonaliseerd naar de vacature zodat die perfect aansluit op de baan.

Recruiters en HR-medewerk(st)ers krijgen vele aanmeldingen per dag die ze veelal niet allemaal helemaal door kunnen nemen. Houdt er daarom rekening mee dat in één oogopslag wordt bepaald of je op de stapel mogelijke kandidaten komt of in de prullenbak. Het intro en een overzichtelijke indeling met de juiste koppen zijn daarom noodzakelijk. Hou het hoe dan ook kort en bondig en zorg dat het, bij voorkeur, op één A4’tje past.

Laat goed zien dat je serieus bent en beschikt over de gevraagde kwaliteiten. Onderscheidt je zo van andere gegadigden. Naast de inhoud en indeling, waar we je hieronder mee helpen, is de gebruikte schrijfstijl belangrijk. Jouw sollicitatiebrief moet vooral enthousiasme en gedrevenheid uitstralen.


Opbouw van een goede sollicitatiebrief

Overal op het internet kan je lezen hoe je jouw sollicitatiebrief moet indelen met de opening, jouw motivatie, de reden waarom jij geschikt bent en een afsluiting. Ook dat je dit allemaal moet doen in 3 tot 5 alinea's. Dan wordt het vaak ook nog eens ondersteund met kant en klare voorbeelden van sollicitatiebrieven, ingedeeld op soort vacature of branche.

Dat gaan we je hier dus niet nog eens uitleggen want juist die standaard en zo'n voorbeeld sollicitatiebrief maken dat deze niet opvalt en zich niet onderscheidt. Daarom gaan we jou hieronder uitleggen wat de redenen zijn die aan die opbouw en indeling ten grondslag liggen. Het gaat er namelijk uiteindelijk om dat jij jezelf verkoopt en succesvol verkopen lukt als je begrijpt hoe iedereen zich laat activeren. En dat is wat jij wil; de recruiter of HR-medewerker activeren om jou uit te nodigen voor een sollicitatiegesprek.


Verkoop jezelf in jouw sollicitatiebrief

Uit jarenlang sales- en marketingonderzoek blijkt dat het vooral doeltreffend werkt wanneer een verkooptraject, in dit geval jouw sollicitatiebrief, volgens een bepaalde formule wordt opgebouwd en wellicht heb je deze al eens voorbij zien komen of er zelfs les in gehad zodat je het direct herkent: AIDA. Eigenlijk in het engels Attention, Interest, Desire, Action. Wij hebben dit vertaald in Attentie (krijgen), Interesse (opwekken), Drang tot aankoop en natuurlijk... Aankoop.

Deze fases leiden ertoe dat de recruiters of HR-medewerk(st)ers het volgende gesprek hebben bij het zien van jouw sollicitatiebrief

  • “Zo zeg, moet je deze eens zien”
  • “Die kandidaat lijkt me interessant”
  • “Oooh, die is echt geschikt!“
  • “Die moeten we uitnodigen voor een sollicitatiegesprek!”

Om jouw sollicitatiebrief net als een normale verkoop te laten slagen, gebruik je naar het AIDA model de volgende opbouw:

Attention - Attentie krijgen

Een pakkende openingszin waarmee je direct de aandacht van de recruiter of HR-medewerk(st)er hebt.

Interest - Interesse opwekken

Een alinea waarin je zorgt dat je een band met de ontvanger krijgt. Laat blijken dat je oprecht geïnteresseerd bent in het bedrijf en de baan, zodat hij of zij ook geïnteresseerd raakt in jou.

Desire - Drang tot uitnodiging 

Circa twee alinea’s waarin je de ontvanger overtuigt dat jij de kennis, vaardigheden en capaciteiten hebt die het bedrijf zoekt voor de vacature.

Action - Uitnodiging krijgen

Een vriendelijke, maar kordate afsluitingsalinea die de ontvanger verder uitlokt om jouw sollicitatiebrief op het stapeltje ‘uitnodigen’ te leggen.


Sollictatiebrief met AIDA vertaald naar de inhoud

Toch nog even kort de bovenstaande AIDA techniek gespiegeld op de inhoud van de sollicitatiebrief zoals deze veelal aangegeven wordt. Een goede sollicitatiebrief bestaat uit vier onderdelen, beschreven in 3 tot 5 alinea’s. Achtereenvolgens gaat het hier om de volgende punten: 


Opening

  • Leg uit naar welke functie je solliciteert
  • Voeg een oneliner toe waarom je geschikt bent: trek de aandacht! 
  • Verwijs naar een eventueel telefoongesprek dat je hebt gehad met de recruiter

Bijvoorbeeld: ‘Ik zag dat u een ervaren marketeer zoekt voor uw Mediabureau ABCmedia; u heeft hem/haar nu gevonden!


Een "Met veel belangstelling heb ik op Jobsonline.nl uw vacature gelezen waarin u zoekt naar een enthousiaste en ervaren marketeer." is niet fout, maar het maakt ook niet echt een originele en creatieve indruk. Het ligt natuurlijk aan de sector waar je solliciteert hoe creatief je kunt zijn met de opening van de sollicitatiebrief. Bij een marketeer mag een brutale insteek met duidelijke CallToAction zoals in het voorbeeld natuurlijk wel.


Jouw motivatie

  • Omschrijf waarom je naar deze functie solliciteert
  • Leg uit waarom je bij dit bedrijf wilt werken

Bijvoorbeeld: "Ik werk al enkele jaren met veel plezier als marketeer en ken uw bureau als één van de beste bureaus in de omgeving. Ik zou graag mijn carrière voortzetten in zo'n vooruitstrevend bureau."


Verkoop jezelf

  • Beargumenteer waarom jij dé geschikte kandidaat bent voor de functie
  • Verwijs naar je opleidingen, je werkervaring of marktkennis. Maar noem alleen wat specifiek voor die functie geschikt is. Noem niet je hele levensloop - daar is immers je CV voor!  
  • Ga in op je persoonlijke vaardigheden en eigenschappen

Voorbeeld:  ‘In mijn huidige baan zette ik de marketingstrategie uit voor het bedrijf en was verantwoordelijk voor de campagnes. Dit is een taak die mij op het lijf geschreven is, omdat ik hierin mijn vakkennis, creativiteit en mijn didactische kwaliteiten goed toe kan passen.


Afsluiting

  • Dit is het begin voor verder contact
  • Eindig je brief niet dat je hoopt dat de werkgever reageert. Dat is bedelen. Hopen drukt twijfel uit, sluit je brief krachtig af
  • Schrijf dat je vertrouwen hebt dat je kwaliteiten aansluiten bij de eisen
  • Merk op dat je graag een mondelinge toelichting wilt geven op je brief en CV
  • Geef eventueel verdere acties aan. Bijvoorbeeld dat je zelf telefonisch contact opneemt

Bijvoorbeeld: "In een persoonlijk gesprek licht ik graag mijn motivatie en CV aan u toe. U zal aangenaam verrast zijn!" Uitnodigend en een tikje brutaal wat natuurlijk weer afhankelijk is van het soort functie en vacature. Bij de marketeer in onze voorbeelden past het uiteraard prima.

 

Checklist om je voor te bereiden op een sollicitatiegesprek

Zoals een wijs man altijd zei: "Wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om vergeten te worden" Niet voorbereiden op een sollicitatiegesprek is solliciteren naar een mislukking. Een goede voorbereiding bepaalt 90 procent van het succes.

Wat doe je voor een goede voorbereiding op de sollicitatie? Waar moet je aan denken?
Met deze checklist ga je goed voorbereid naar jouw sollicitatiegesprek.
Checklist voorbereiding sollicitatiegesprek bekijken >>

Jobsonline op Social Media

Ook op Social Media is Jobsonline natuurlijk actief. Te volgen via verschillende bekende Social Media netwerken zoals Twitter, Facebook en LinkedIN. Waar vind je nieuws, tips, nieuwe vacatures op kan je contact opnemen met ons webcare team?

Wat wij op de verschillende kanalen doen en via welk sociale netwerk jij ons kan bereiken, vacaturenieuws kan volgen, tips krijgt of de nieuwste vacatures in een mooie feed kan zien lees je nu hier.

Naar de informatie over Jobsonline op Social Media >>

9 Tips voor het maken van een goed CV

Een goed CV maakt het verschil tussen een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek en een standaard e-mail met een afwijzing. Jouw CV is een krachtig ‘wapen’ waar je tijd in moet steken. Het bevat samengevatte informatie over jezelf, jouw opleidingen, vaardigheden en werkervaring waardoor recruiters en potentiële wekgevers een goed beeld van jou krijgen.

Met 9 tips voor het maken van een goed CV helpen wij je goed op weg.
Tips voor een goed CV bekijken >>
© Jobsonline 1999 - 2018 | Powered by MediaTrend B.V. | KVK 37099063 | All Rights Reserved

Jobsonline.nl plaatst cookies om een optimale gebruikservaring te kunnen bieden. Meer informatie